Zo, nu heb ik het wel verdiend!
Hoe kom je van dat avond (vr)eten af?
Je hebt een drukke dag gehad op het werk, de kinderen liggen eindelijk in bed. De keuken is gepoetst, de vaatwasser staat aan. Nu op de bank.
Heh, rust!
Nu heb ik wel wat lekkers verdiend! Tijd om jezelf te belonen met wat te snacken.

Herkenbaar?

Dit scenario hoor ik, in ontelbare variaties, zeer regelmatig terug in mn praktijk.
Want hoe fijn is het om na een drukke dag jezelf eens lekker te belonen met (een pak) koekjes, (een reep) chocola of (een fles) wijn!
HEERLIJK!

Je wordt alleen helaas niet erg blij van het effect op je lijf..

Ik vind het super belangrijk om dit gedrag te analyseren. Heb je genoeg gegeten die dag? Genoeg gedronken? Heb je stress? Te weinig geslapen? Waar komt dit vandaan?

Als je dit duidelijk hebt weet je deels al wat je moet doen. Bijvoorbeeld wat meer eten of drinken overdag, of bijvoorbeeld bewust wat rustmomenten inplannen.

Daarbovenop kun je een koppeling gaan maken voor je gedachten. (Ja nu wordt het cool.)
Want WAT verdien je eigenlijk?
Denk hier maar eens over na!

Jij verdient fitheid! Gezondheid! Controle over wat je naar binnen werkt!
Een bepaalde klant wil bijvoorbeeld super graag strak in haar badpak passen op vakantie in ItaliĆ«, zeg dat maar eens tegen jezelf op zo’n moment!

Dus jij gaat lekker zitten op de bank, na een vermoeiende dag. (Waar jij meer aandacht hebt besteed aan voldoende eten en drinken, en wie weet zelfs wat meer rust hebt gepakt op die dag.) En wie weet komt er dan toch nog de “ik-heb-het-verdiend-snaaizin” opzetten. Dan zeg jij tegen jezelf: “Weet je wat jij verdient?! Jij verdient het om strak in je nieuwe badpak over het Italiaanse strand te wandelen!”

Het duurt 30 tot 90 dagen om een nieuwe gewoonte eigen te maken. (Dus een oude te veranderen.)
Geef het die tijd!! Houd vol!!