Wat is gezond afvallen? Wat eet je dan?
Dat shakes en repen niet de oplossing zijn weten we allemaal, maar wat dan wel?

Het draait bij voeding allemaal om de verhoudingen! Het moet in (tadaaaa) balans zijn!

Om precies te zijn moeten de eiwitten, koolhydraten en vetten in balans zijn.
Het is dus niet zo dat je geen brood meer moet eten, ook niet dat je alle vetten moet mijden en ook absoluut niet dat je zoveel mogelijk eiwitten binnen moet krijgen.
Ik krijg nu al de kriebels van dat ‘moet’-woord by the way.

Wat die verhoudingen precies zijn, daar kan ik nu geen pasklaar antwoord op geven. Dit hangt namelijk volledig van jouw situatie en doelstellingen af. Dat is dus ook voor iedereen anders!

Wat ik wel kan zeggen is het volgende:
Als je dag bestaat uit de volgende producten ben je in ieder geval goed bezig!

  • Groente
    Natuurlijk! Our beloved veggies! Altijd goed, wisten we wel. Zonder toegevoegd suiker of zout. Minimaal 250 gram maar bijna hoe meer hoe beter!
  • Fruit
    Nee je wordt niet dik van een banaan, en ook niet van druiven. Elke dag minimaal 2 a 3 porties fruit. (En maak dat nou eens lekker voor jezelf! Appeltje met kaneel, meloen, mango, diepvriesfruit, etc.)
  • Brood
    Of andere volkorenproducten. Neem alleen volkoren! Brood, pasta, crackers, pannenkoeken, wraps, je kunt het zo gek niet bedenken. Allemaal prima, als ze maar volkoren zijn!
    Vol met voedingsstoffen, vitamines, mineralen en vezels.
    Bread is your friend!
  • Zuivel
    En liever eten dan drinken. Lekker een kommetje yoghurt of kwark. Het liefst magere zodat we onze vetten uit plantaardige voedingsmiddelen kunenn halen zoals olijfolie of een handje ongezouten noten.
    Let bij deze categorie op de toegevoegde suikers! (Daarmee bedoel ik dus de ingrediëntenlijst, niet de tabel!)
    Maak je eigen vruchtenyoghurt met (diepvries)bosbessen en magere yoghurt! Heerlijk!

That’s your day! Geen peperkoek, sultana’s, snack a jacks of andere troep. Deze producten bevatten amper voedingsstoffen, en wie vindt ze nou eigenlijk echt lekker?
Besteed die calorieën dan maar lekker aan een stukje chocola! Haha 🙂

Volgende keer meer over hoe je een avondmaaltijd samenstelt als je gewicht wilt verliezen!